دکتر مریم فرضی

یه وقت برای زندگی برنامه ای از رادیو سلامت (92.8.6)

کارشناس برنامه دکتر مریم فرضی مشاور ارشد خانواده

ما همگی عادت های بد خاص خود را داریم. این رفتار های منفی نه تنها ما را به انسانی دوست نداشتنی تبدیل می کند، بلکه می تواند بر روی عملکرد کاری ما نیز تاثیر بگذارد و در نهایت منجر به از دست رفتن شغلمان شود «داشتن یک عادت بد به سرعت باعث اخراج شما نمی شود، بلکه علت اصلی تاثیر فزاینده ای است که آن عادت در طی زمان، بر روی عملکرد شما می گذارد» آدم ها اگر یک عادت بد خود را درک نمایند، به مرور آماده می شوند تا با سایر نقایص رفتاری شان نیز رو به رو شوند.» با این حساب شاید پر بی راه نباشد اگر بگوییم بهترین کمک به فردی که می خواهد در کار خود پیشرفت کند، توصیه ای مبنی بر خود شناسی بهتر است.اگر شما یکی از کسانی هستید که انجام کارشان را به دقیقه ۹۰ موکول می کنند و کل پروژه را تا آخرین روزهای تحویل، معلق نگه می دارند، احتمالا از تاثیری که این رفتار بر روی همکارانتان می گذارد، بی خبر هستید». فشار و عجله ای که در روزهای آخر تحویل پروژه صورت می گیرد، باعث می شود که دیگران مجبور به تعجیل در کارهای شان شوند و متعاقب آن رفتاری عصبی را از خود بروز دهند. در صورت وقوع هر گونه مشکلی پس از تحویل پروژه، این شما هستید که تبدیل به سیبل انتقادات می شوید و باید مسئولیت شکست را به تنهایی بر دوش بگیرید.دروغگویی در مورد توانایی ها و قابلیت ها، اضافه کردن کاذب ساعت های کاری، دادن زمان بندی نا به جا، قبول اعتبار بابت کاری که سایر کارمندان انجام داده اند و ... همگی از مواردی هستند که به سرعت می توانند شما را به پرتگاه اخراج نزدیک کنند.آیا عادت به پشت چشم نازک کردن دارید؟ آیا محکم دست نمی دهید؟ از ارتباط چشمی با سایرین فرار می کنید؟ تمام این موارد می توانند به قیمت شغل شما تمام شوند. جالب است بدانید که بیشتر ارتباط شما با سایرین از طریق راه های غیر کلامی صورت می پذیرد. تاثیری که حرکات بدن شما می گذارد شاید حتی بیشتر از کلمات باشند. اگر همکارانتان با زبان بدن شما ارتباط برقرار نکنند و آن را به نوعی غیر حرفه ای و توهین آمیز تلقی کنند، مطمئن باشید که در طی زمان این مورد برایتان درد سر ساز خواهد شد.یادتان باشد که محیط کار ادبیات خاص خود را دارد و نباید طوری صحبت کنید که انگار در خانه و یا جمع دوستان خود هستید. اگر از ادبیات مناسب استفاده نکنید دیگران فکر می کنند که شما فردی تحصیل نکرده هستید که از سواد چندانی برخوردار نیست.عادت به این دارید که همیشه خودتان به تنهایی کارهای تان را انجام دهید؟ این عادت در محیط کار جوابگو نخواهد بود.با وجود اینکه استقلال در انجام کار، در بعضی شرایط مفید است، اما داشتن روحیه تیمی باعث می شود که شما موفقیت های بیشتری را در شغل خود تجربه نمایید.اگر زود به زود عصبانی شوید، به دیگران این پیغام را ارسال می کنید که نمی توانید در مواقع حساس مورد اعتماد واقع شوید و در واقع از پس مسئولیت کارهای پر فشار بر نخواهید آمد. برای حل این مشکل می توانید از تکنیک های تمدد اعصاب مانند مدیتیشن و یا تمرین های هوازی بهره ببرید و سعی کنید که هرگز مشکلات شخصی خود را به محیط کار نیاورید.عادت های بدی مانند بی نظمی، اتلاف وقت، صحبت کردن بیش از حد و ... شما را تبدیل به یک کارمند بی کفایت می کند. شاید درک این موضوع برای برخی از کارمندان سخت باشد، اما اکثر افرادی که در محیط کار حاضر هستند، در واقع برای کار کردن آمده اند و نه معاشرت اجتماعی، پس بهتر است مزاحم آن ها نشوید. سخنان غیر کاری خود با دیگران را کاهش دهید، همواره میز خود را مرتب نگه دارید و هرگونه فعالیت خارج از حوزه کاری را به حداقل کاهش دهید. از این طریق تبدیل به گزینه ای می شوید که همه دوست دارند با او کار کنند.مواردی که مطرح کردیم تنها چند مورد از عادت های بدی بودند که می توانند منجر به اخراج شما شوند. توصیه می کنیم که شخصیت خود را به دقت مورد تحلیل قرار دهید و از دیگران بخواهید که در مورد عادت های شما اظهار نظر کنند و اگر بازخوردی از آن ها دریافت کردید، حتما آن را جدی بگیرید و سعی کنید تا خود را اصلاح کنید. مطمئن باشید اگر انسان بهتری باشید، خیلی سریع تر می توانید در کار خود پیشرفت نمایید.