دکترمریم فرضی

امروز نسبت به گذشته بیشتر شاهد ازدواج هایی هستیم که سن عروس از داماد بیشتر است، شاید این قضیه به مزاق من و شما خوش نیاید اما برای بعضی از این عروس و دامادها در وهله اول و برای بعضی ها در تمام مدت زندگی خوش می آید.

یک مشاور خانواده معتقد است که این نوع ازدواج هم می تواند به موفقیت و هم به شکست منجر شود، مانند ازدواج هایی که داماد از عروس بزرگتر است.

دکتر مریم فرضی مشاور خانواده در گفت وگو با خبرنگار شفقنا زندگی عنوان کرد: از آنجایی که جامعه به سمت مدرنتیه حرکت می کند و مقداری روی فرزندان نسبت به والدین بازتر شد و جرات پیدا کردند که بر روی خواسته های خود پافشاری کنند لذا این می تواند دلیلی باشد مبنی بر اینکه پسرها به سمت دخترهای بزرگتر از خودشان گرایش پیدا می کنند. همچنین تعدد روابط نیز سبب می شود که وقتی پسرها  با دخترهای کوچکتر از خودشان دوست  می شوند و این تعداد روابط را تجربه می کنند به این نتیجه می رسند که دخترها هرچقدر بزرگتر باشند به دنبال یک نفر در زندگی می گردند و دوست دارند به آن یک نفر متعهد باشند در حالی که دخترهای کوچکتر هنوز در این حال و هوا قرار نگرفتند.

پسرها دختران بزرگتر را عاقل تر می بینند

وی افزود: دلیل دیگر این گرایش این است که پسرها دخترهای بزرگتر را عاقل تر می بینند و عقیده شان این است که راحت تر می توانند با این دختر زندگی کنند و دخترهای کوچکتر از آنها به زندگی فانتزی نگاه می کنند. عده ای هم برای ازدواج با دختران بزرگتر از خود اعتقادشان این است که باید با هم به تفاهم برسند و بتوانند در کنار هم زندگی کنند و سن خیلی فاکتور مهمی به حساب نمی آید. تعدادی از افراد هم بیشتر  به این دلیل به سراغ دختران بزرگتر از خودشان می روند که احساسشان بر این است که به خاطر وضعیت اقتصادی ای که در حال حاضر وجود دارد سخت است که پسران روی پای خود بایستند و دختر بزرگتر از خودش حداقل چند قدم جلوتر است، شاغل است و اندوخته ای دارد. در این میان  عده ای هم عاشق می شوند و آن گروهی که عاشق می شوند و به سمت این ازدواج های می روند و آن دسته ای که تصورشان بر این است که سن مهم نیست، تقریبا دید بازی دارند و  نسبت به تغییراتی که ممکن است در گذر زمان  از جمله برای فیزیک زن بیفتد آگاهی دارند.

زنانی که برای مردان فقط حکم نردبان ترقی را دارند

این مشاور خانواده گفت: شاید درصدی از افراد هم دید قراردادی به این نوع ازدواج داشته باشند یعنی اعتقاد داشته باشند که با یک خانم بزرگتر از خود ازدواج می کند و از او به گونه ای به عنوان نردبان ترقی خودش استفاده می کند تا بتواند سر و سامان بگیرد و بعد از اینکه به خود آمد و جایگاهش را از نظر شغلی، مالی، تحصیلی و ... محکم کرد در آن صورت به دنبال یک خانم کوچکتر از خود می رود. بعضی از پسرها نیز تصورشان این است که دیگر قرار  نیست مانند پدر و مادر خود زندگی مشترک 40 ساله داشته باشند، این نوع افراد کاملا دید معامله ای و قرادادی دارند به همین دلیل برایشان مهم نیست سن خانمشان بیشتر باشد. گروهی که دید باز و وسیعی دارند و آگاهانه دست به انتخاب  می زنند هیچ وقت از این ازدواج پشیمان نمی شود و با احساس رضایت زندگی می کنند و آن دسته ای هم که عاشق می شوند اگر عشقشان مبنای منطقی نیز نداشته باشد ممکن است به سادگی احساس پشیمانی به سراغشان نیاید، اما این نوع ازدواج برای سایر گروه ها می تواند تبعات داشته باشد و آسیب زننده باشد. 

تبعات ازدواج پسران با دختران بزرگتر از خود

او در ادامه طلاق، از هم پاشیدگی، از بین رفتن انسجام خانواده، ایجاد روابط پنهانی، بیماری های روحی و روانی و انتقام را  از جمله آسیب های این نوع ازدواج برای افرادی دانست که دید واقع بینانه ای ندارند و پس از مدتی شیمان شده و از همسر خود فاصله می گیرند.

این مشاور خانواده برای اینکه یک زن و مرد که زن از مرد بزرگتر است بتوانند در کنار هم به خوبی و بدون مشکل زندگی کنند فاکتورهایی از جمله ظاهر و جسم زن، روحیات و خصوصیات شخصی افراد و مادر نبودن زن برای شوهرش را برشمرد و اظهار داشت: اولین فاکتور جسمی است، وقتی یک زن و مرد در کنار هم قرار میگیرند نباید این تفاوت سنی در ظاهر آنها خیلی بارز باشد،  اصولا خانم هایی که ریز نقش تر هستند درصد موفقیتشان در این ازدواج ها بالاتر است. فاکتور دیگر روحیات وخصوصیات شخصیتی افراد است، گاهی  یک زن از مرد بزرگتر است ولی مرد از نظر فکری بسیار پخته است و خیلی خوب می تواند زن را اداره کند، این زندگی  به مشکل برنمی خورد و دیگر اینکه اینکه زن مادر همسرش نشود.

فرضی در پایان همچنین اشاره کرد: ما در حال حاضر ازدواج های زیادی را هم شاهد هستیم که زنان مطلقه با داشتن فرزند با مردان کوچکتر از خود و مجرد ازدواج می کنند و شاید گرایش پسرها به این نوع ازدواج ها بیشتر شده باشد به این خاطر که فکر می کنند این خانمها چون طعم یک زندگی مشترک را چشیدند تجربه بالاتری دارند و بهتر می توانند زندگی را اداره کنند

برای مشاهده در لینک اصل سایت خبرگزاری شفقنا زندگی اینجا کلیک کنید

دکتر - دکتر مریم - فرضی - مریم فرضی - دکتر مریم فرضی - مریم فرضی روان شناس