دکتر مریم فرضی

برنامه سبک زندگی کاری از گروه شبکه رادیو اقتصاد (92.6.2)

با حضور خانم دکتر مریم فرضی کارشناس برتر روانشناسی

مصرف‌کننده‌ی انتخاب‌گر: یعنی مصرف‌کننده‌ای که اسیر اغواها و فریب‌های تبلیغی رسانه‌ها مبنی بر خرید یک کالا یا محصول خاص نمی‌شود. مصرف‌کننده انتخاب‌گر کسی است که بر اساس «نیاز»های واقعی خود اقدام به خرید محصول و مصرف آن می‌کند. چنین مصرف‌کننده‌ای یک کنشگر عقلانی به حساب می‌آید و سعی دارد در فرآیند مصرف خود، از عقلانیت اقتصادی و همین طور عقلانیت اجتماعی بهره ببرد. مصرف‌کننده لذت‌گرا: مصرف‌کننده منفعل کسی است که مصرف را نوعی «لذت‌جویی» برای خود قلمداد می‌کند. چنین انسانی اسیر دست تبلیغات نظام سرمایه‌داری و رسانه‌های تحت امر آنان است. او حتی ممکن است تحت تأثیر اغواهای رسانه‌ای، محصولی را خرید کند که اصلاً به آن نیازی نداشته باشد و چه بسا حتی از خریدن آن پشیمان هم بشود! اما به دلیل آنکه وی از عقلانیت لازم برخوردار نیست، در لحظه‌ی خرید محصول، به این موضوع فکر نمی‌کند. لذت‌جویی، در معرض دید قرار گرفتن و «تفاوت» داشتن، از شاخصه‌هایی است که چنین شخصی را ترغیب به خرید کالای غیرضروری می‌کند. به همین دلیل است که برخی نظریه‌پردازان معتقدند که «لذت»، «نمایش» و «تفاوت» از خصوصیات جوامع مدرن و مصرف‌کننده در چنین جوامعی است.