دکتر مریم فرضی

آهنگ خاطره انگیز مدرسه ها باز شده

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، ناظم مدرسه می‌خواست از همان روز اول جذبه‌اش را به تازه‌واردها ثابت کند تا مبادا کسی هوس شیطنت به سرش بزند. یک دستش را به کمرش زده بود و با دست دیگر مدام سبیلش را تاب می‌داد. توی سالن راه می‌رفت و مدام توی کلاس‌ها سرک می‌کشید. وقتی نزدیک کلاس اول ابتدایی رسید؛ وقتی نزدیک کلاس اول ابتدایی رسید از بین صدای گریه و پچ‌پچ دانش‌آموزان صدایی توجه او را جلب کرد. سرش را گرداند و چشمش به پسر بچه‌ای افتاد که بی‌اعتنا به او مدام از جایش بلند می‌شد و با بقیه بچه‌ها صحبت می‌کرد. ناظم با لحن تندی صدایش کرد و گفت: «آهای سردسته شلوغ ها، بیا اینجا ببینم.» چند ماهی از این موضوع گذشت؛ اما باز هم به محض دیدن پسرک او را «سردسته» خطاب می‌کرد. راست هم می‌گفت چون پسرک هم سردسته شلوغ‌ها بود و هم سردسته درسخوان های کلاس.براساس این گزارش، تعطیلات طولانی تابستان به آخر رسید و باز هم مهر آمد. هزاران نفر از دانش‌آموزان کیف و کتاب در دست راهی مدرسه شدند تا خود را برای آینده‌ای روشن‌تر آماده کنند. اول مهر اگر چه برای دانش‌آموزان هیجان‌انگیز و برای بزرگترها یادآور خاطرات شیرین دوران تحصیل است در عین حال مشکلاتی را نیز به همراه دارد.
دکتر مریم فرضی روان‌شناس بالینی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه دانش‌آموزان اول ابتدایی چون برای نخستین بار است که در جمع قرار می‌گیرند از استرس و اضطراب برخوردار هستند، گفت: بچه‌هایی که برای نخستین بار می‌خواهند وارد پیش‌دبستانی و دبستانی شوند چون در جمع قرار نگرفته‌اند دچار استرس می‌شوند، لذا بهتر است قبل از اینکه مدرسه شروع شود بچه‌ها را همراهی کنند تا دم مدرسه، گاهی داخل مدرسه بروند چند ساعتی – یک الی دو ساعتی با بچه‌ها در مدرسه بنشینند و صحبت کنند و اگر می‌توانند از داخل کلاس‌ها دیدن کنند و بچه‌ها را با فضای مدرسه آشنا کنند تا بچه‌ها به فضایی که می‌خواهند وارد شوند و تا مدت‌ها در آن مشغول تحصیل شوند، آمادگی ذهنی پیدا کنند. از این طریق می‌توانیم استرس بچه‌ها را کاهش دهیم.
والدین روزهای آغازین مدرسه را خیلی جدی نگیرند
وی با بیان اینکه حتی برای بچه‌هایی که به والدینشان خیلی وابسته هستند می‌تواند یک راه‌حل نسبی است و می‌تواند کمک کننده باشد ادامه داد: همچنین آن ترس دانش‌آموز از مدرسه را بگیرد. بنابراین اگر آمادگی ذهنی وجود داشته باشد به رفع استرس بچه‌ها کمک می‌کند و یک خاطره خوبی را برای دانش‌آموزان به یادگار می‌گذارد؛ چون همه می‌دانیم اولین سال ورود به مدرسه یک‌روز خاطره‌انگیزمان است به لحاط خوب بودن یا بد بودن.فرضی با بیان اینکه والدین خیلی‌خیلی روزها آغازین مدرسه را جدی نگیرند، اظهار داشت: گاهی اوقات والدین آن قدر سختگیری می‌کنند که استرس خودشان بیشتر از استرس بچه‌ها است و این استرس را اتوماتیک‌وار به بچه‌ها انتقال دهند. والدین یک مقدار راحت‌تر به این موضوع نگاه کنند.این روان‌شناس بالینی در پایان خاطرنشان کرد: چه‌قدر خوب است ورود به مدرسه برای دانش‌آموزان آسان‌تر گرفته شود و والدین از ساده به دشوار شروع کنند، والدین نگویند همین الان باید درس بخوانی یا مشق‌هایت را بنویسی و....
متن خبر بالا را میتوانید در وب سایت های زیر مشاهده فرمایید