دکتر مریم فرضی

دکتر مریم فرضی مشاور ارشد خانواده

تا حالا چند بار برایتان اتفاق افتاده که به خودتان قول داده اید ، اهداف خود را منظم تر دنبال کنید. مثل کم کردن وزن، ورزش کردن و... که به طور معمول، اما پس از مدت کوتاهی محو می شود و تمام تصمیمات از یاد می رود و دوباره همه چیز مثل قبل می شود. اگر دوست دارید ، اهداف شما محقق شوند به توصیه هایی که در این مقاله ارائه شده، عمل کرده و تصورات خود را به واقعیات تبدیل کنید.

آهسته حرکت کنید
عادت ها با یک حرکت کوچک می شکند. زمانی که حرکت می کنید، سرعت شکل می گیرد و همیشه هم کلید خوبی برای یک شروع است. قرار نیست با حرکت از نقطه صفر در عرض پنج ثانیه به نقطه ۱۰۰ برسید. بلکه می توان در عرض یک هفته از صفر به پنج رسید و به تدریج به این حرکت های آهسته سرعت بخشید، تا وقتی آن رفتار به صورت عادت در بیاید.

در برابر رفتار خود پاسخگو باشید
باید سرسختانه در مقابل تنبلی ایستاد و آن را از پای در آورد. این کار فقط احتیاج به یک ذره فشار جدی و بیرونی دارد. برای مبارزه با هیولای تنبلی نیازمند شکل پاسخگویی به نحوه عملکردمان هستیم. کمی فشار به عنوان یک محرک، هیچ اشکالی ندارد. مادامی که مشکل اساسی تنبلی باشد، این فشار می تواند به شکل مجازات، جریمه یا تشویق و پاداش از طرف خود صورت بگیرد .

از شکست های قبلی چشم پوشی کنید
ما آدم ها به طور معمول تسلیم افکار منفی و وسوسه های درونی خود می شویم. همیشه برنامه ریزی میکنیم که به آنها عمل کنیم، اما ناگهان به یاد می آوریم که مثلاً دهمین بار است تصمیم گرفته ایم لاغر شویم، ورزش کنیم، سیگار نکشیم، بیشتر مطالعه کنیم و... در نتیجه، ناگهان دلسرد می شویم و خودمان را سرزنش می کنیم. در حالی که مهم نیست در گذشته چه اتفاقی افتاده و چندمین بار است که شما تصمیم به انجام دادن یا انجام ندادن کاری گرفته اید. شما اگر می خواهید رو به جلو حرکت کنید، نباید چشم هایتان پشت سرتان را ببیند. تمام حواس خود را به جلو متمرکز کرده و سپس حرکت کنید و گذشته را به گذشته بسپارید.

به خودتان انگیزه بدهید
همیشه فشار بیرونی برای انجام دادن یا انجام ندادن بعضی کارها کافی نیست. تا وقتی شما چیزی را آرزو نکرده و اشتیاقی برای به دست یافتن به آن نداشته باشید و فقط فکر کنید که بهتر است آن را انجام دهید، نباید انتظار داشته باشید که در تصمیم تان موفق شوید. اگر فشار شخص را به جلو و به سمت هدف پیش می برد. انگیزه و اشتیاق نیز یک نیرو برای حرکت به شما می دهد.با فرض اینکه با شکستن دو عامل منفی، یعنی عادت و تنبلی موانع را از سر راه رسیدن به اهداف مان بر می داریم خواهیم توانست آرزوهایمان را در طول سال عملی کنیم.

با خودتان عهد ببندید
تعهد به شما کمک می کند تا در مقابل تنبلی محکم بایستید. بعضی وقت ها از شور و انرژی پر می شوید و چند روز بعد دوباره همه چیز به روال گذشته بر می گردد و در آغوش تنبلی می افتید. چون تنبلی آرامش شما را به هم نمی زند و شما را به زحمت نمی اندازد، اما نباید اجازه داد آغوش گرم او برای سالیان دراز فضای زندگی را سرد کند پیشرفت خود را گزارش دهید: همان طور که شما در جمع دوستان و اقوام به خودتان قول داده اید تا پایان سال برای مثال وزن کم کنید یا سیگار کشیدن را ترک کنید و... روند پیشرفت تان را به طور منظم به آنها گزارش دهید. گزارش دادن به دیگران اطمینان خواهد داد موفق بشوید و تحسین و آفرین آنها کمک می کند در اجرای هدف خود مصمم تر پیش بروید.

فقط آنچه را که تصمیم گرفته اید انجام دهید
شما قطعاً در مسیر هدف خود با موانعی روبرو می شوید و بارها ممکن است از مسیر اصلی پرت بیفتید. اما باید بلافاصله برخیزید و به مسیر اصلی برگردید. شما بی شک با وسوسه هایی مثل «تو نمی توانی»، «کار تو نیست»، «دیگر خیلی دیر شده»، «فایده ای ندارد»، «آخرش که چی؟» و... روبرو خواهید شد، اما ناامید نشوید و راه را ادامه بدهید. مهم نیست در جریان رسیدن شما به هدف چه اتفاقی می افتد. اگر شما قدم های کوچک و درست بردارید و خودتان را مسئول هر رفتاری بدانید و قراری محکم با خودتان بگذارید که آنچه را آرزو دارید انجام بدهید، به طور قطع نتیجه می گیرید.

هدف را کوچک کنید
تنبلی نیرویی قوی است، اگر شما سال ها از ورزش دور بوده اید سخت است که روزی دو ساعت صبح زود به پارک بروید و ورزش کنید. نباید فکر کنید که می توانید یک باره بر همه عادت هایی که با آن بزرگ شده اید، غلبه کنید. فقط کافی است به عادت های کوچک و ساده خود غلبه کنید. هر روز ۱۰ دقیقه زودتر از قبل بیدار شوید و ورزش را با پیاده روی شروع کنید. واقع بین باشید. هدف های بسیار بزرگ و دست نیافتنی برای خود نسازید.

زمانی را برای شروع تعیین کنید
اگر واقعاً می خواهید گام اول را بردارید، تنها راه این است که از همان لحظه تصمیم گیری دست به کار شوید و آن را به فردا، ساعتی بعد یا هفته دیگر موکول نکنید. برای مثال اگر تصمیم به لاغر شدن دارید، از همان زمان که تصمیم گرفته اید شروع کنید