دکتر مریم فرضی

 کارشناس این برنامه دکتر مریم فرضی روانشناس و مدرس دانشگاه

در صورت پخش نشدن صدای مصاحبه اینجا کلیک کنید

اینجا برای زندگی ۲۸ آبان 1391

یکی از مسائل مهم در زندگی به تصویر کشیدن هدف است و بعد هم عملی کردن آن، که به این می گویند زندگی هدف دار. حتماً تجربه کرده اید وقتی در زندگی هدفی دارید و به آن فکر می کنید این هدف در زندگی به زندگیتان و به روزهای آن جهت و معنا می دهد.به یاد داشته باشیم که برای ما موفقیت در زندگی کنار هم قرار گرفتن سه چیز است و اهمیت دارد. اول هدف دوم برنامه برای رسیدن به هدف و سوم باور هدف و برنامه.آینده مکانی نیست که آنجا می رویم، آینده جایی است که ما آنرا می سازیم و راههایی که به آینده ختم می شوند یافتنی نیستند بلکه ساختنی هستند . بگونه ای که ساختن این راهها هم آینده ما را تضمین می کند و هم سازنده آنرا به کلی دگرگون می کند آینده از آن کسانی است که برای لحظه های زندگی طرح و برنامه دارند آینده از آن کسانی است که انتخاب می کنند کجا باشند، کجا بروند ، چگونه بروند و کدام راه را انتخاب کنند.هدف در واقع به بیان ساده، آن چیزی که من می خواهم به آن برسم در ذهنم است و برای من مهم است و می تواند تعیین کننده مسیر زندگی من باشد ، سرنوشتم را مشخص بکند و در کنار آن به همه چیزهای دیگری که می خواهم برسم .
یک نکته مهم را که ما حتماً باید در نظر داشته باشیم این است که هر روز از زندگی ما باید حدالامکان نماینده کل زندگی ما باشد اگر مشخص بکنیم که در حال حاضر من در چه جایگاهی قرار دارم و چه کاری می خواهم انجام دهم، این زمانی را که در اختیار دارم چطور می خواهم از این زمان استفاده کنم و در این زمانها چه چیزی را می خواهم اثبات کنم تواناییهای خودم را ، این که من چه کسی هستم و من چه قابلیتهایی دارم ، من به چه چیزهایی می خواهم برسم  و از رسیدن به آنها چقدر می خواهم به دیگران خدمات رسانی کنم . این ها می تواند تعیین کننده استفاده درست از زمان و وقت باشد یعنی داشتن یک هدف مناسب . برای اینکه من تعیین کنم که نقطه آغازم اینجاست و یک نقطه پایانی می خواهد داشته باشد و برای رسیدن به این نقطه پایان من چقدر زمان نیاز دارم و چه کارهایی را بایستی انجام بدهم تا به حاشیه نروم. همانطور که مطرح شد گاهی اوقات از هدفهایمان دور می شویم که عملاً ایمان به خدا و توکل به آن باز می تواند ما را به مسیر اصلی خودمان برگرداند. یک تعیین درست هدف بر اساس توانمندیهایمان یعنی اینکه من هدفی را انتخاب کنم که با تواناییهای من همخونی دارد دوم اینکه چه نوع هدفی را دارم انتخاب می کنم . آیا این هدف، هدف طولانی مدت است هدفی هست که در کوتاه مدت می خواهم به آن برسم؟ مشخص کنم و بر اساس آن یک زمانی را برای خودم در نظر بگیرم که اگر یک مقدار زمان خورد من دلسرد نشوم و فکر نکنم که خب من دیگر نمی توانم برسم و سعی کنم که براحتی از کنارش بگذرم و بروم سراغ یک هدف دیگر. پس درست انتخاب کردن هدف و اولویت بندی اهداف ، هماهنگی آن با توانمندیهایمان و انواع هدفها را ما داریم که ما مشخصشان کنیم حالا می آییم و با زمانمان این را هماهنگ می کنیم و براساس آن گام بر می داریم چون ما در نهایت باید به یک احساس رضایت از خودمان برسیم و اینکه امید داشته باشیم به هر حال انسان با یک انگیزه ای بایستی زندگی کند بدون انگیزه نمی تواند زندگی کند . حتماً باید یک انگیزه برای زندگی داشته باشد و اگر من بدانم که هدفی را انتخاب کرده ام که نهایت تا یک ماه دیگر می توانم به آن برسم قطعاً می تواند یک انگیزه خیلی خوب برای زندگی من باشد وقتی به آن می رسم احساس لذت و شادی دارم و دوست دارم که دیگران را هم از آن بی بهره نگذارم. حالا اگر من در کنارش ایمان را هم اضافه کنم، توکل را هم اضافه کنم و به این یقین برسم که قطعاً برای رسیدن به هر چیزی من بایستی تلاش کنم، زحمت بکشم و اگر مانعی هم بر سر راه من قرار گرفت سعی کنم با طمانینه و آرامش این موانع را کنار بزنم تا به آن سرمنزل مقصود خودم را برسانم من فکر می کنم ما داریم از زمانهایمان بهترین استفاده را میکنیم  چرا که خب ما وقتی که از صبح بیدار می شویم تا شب باید ببینیم می خواهیم وقتمان را چطور بگذرانیم . ماچه زمانهایی را از دست می دهیم و چه زمانهایی سرمان شلوغ است اینکه در واقع به فعالیتهای خودمان در طول یک روز فکر کنیم . حتی ساعت خوابمان را مشخص کنیم ساعت ورزشمان، صبحانه خوردنمان و هر کار دیگری را که می خواهیم انجام بدهیم تا ببینیم چقدر وقت می ماند که حالا من می خواهم به دانشگاه راه پیدا کنم ، حالا می خواهم در شغل خودم بهترین باشم، می خواهم به پول زیادی برسم می خواهم در یک فاصله زمان به ماشین برسم، به خانه برسم ، می خواهم یک مرکز خیریه راه بیندازم ، می خواهم یک مدرسه داشته باشم، می خواهم مدیر یک مهدکودک باشم یا در واقع بهترین استاد دانشگاه باشم.
داشتن هدف خیلی خوب است و رسیدن به آن در شرایط خاص. البته من منظور این عزیز را متوجه نشدم که شرایط خاص یعنی چه! در واقع داشتن هدف یعنی مشخص کنیم که شما می خواهید به چه چیزی برسید برای اینکه امید به زندگیتان را از دست ندهید و نسبت به خودتان احساس خوبی داشته باشید اگر در پاسخ به سوال اول هم بخواهم به یک جواب منطقی و خوب برسم فکر می کنم برای رسیدن به یک هدف حتماً موانعی وجود دارد و گاهی ممکن است که ما را موقف کند . توقف آن به معنای ضعیف بودن اراده ما نیست به این معناست که ما روشمان را باید تغییر بدهیم پس هدف درست انتخاب شده و اگر مانعی ایجاد می شود دلیل بر ضعف اراده نیست دلیل این است که برای من آن روش در رسیدن به هدفم رضایتبخش نبوده و ما باید یک بازبینی بکنیم و از یک راه و یک مسیر دیگری سعی کنیم به این هدف برسیم اما برای جواب سوال دوم ما می گوییم اگر شما هدفی را انتخاب می کنید یادتان باشد که برنامه تان را به راحتی تغییر ندهید حتی در شرایط خاص چون به هر حال وقتی شما چیزی را انتخاب می کنید و مایل هستید در یک مقطع زمان به آن برسید ببینید ما زمانی را برای اجرای هر فعالیتمان انتخاب می کنیم اگر هدف کوتاه مدت باشد شاید لازم است که شبانه روز ما برایش تلاش کنیم اگر بلند مدت است شاید ما بتوانیم در این فاصله زمان یک استراحتی هم به خودمان بدهیم و بدانیم برای رسیدن چقدر زمان داریم اما در هر صورت چه شرایط عادی باشد ، چه شرایط خاص باشد، چه هدف کوتاه مدت باشد ، چه هدف میان مدت و چه هدف بلند مدت ، اگر این اهداف درست و بر اساس توانایی ما انتخاب شده است به هیچ وجهی نباید برنامه مان تغییر کند چون تغییر برنامه نشان می دهد که ما به نوعی اراده مان ضعیف شده است و آن انگیزه لازم را برای رسیدن به هدف از دست دادیم. چون وقتی شما برنامه تان را تغییر می دهید آرام، آرام سست می شوید و امروز را به تعویق می اندازید و فردا هم می تواند به امروز اضافه بشود و یک وقتی نگاه می کنیم و می بینیم که ما یک ماه را از دست دادیم برای اینکه برنامه مان را سفت و محکم برای خودمان نگرفتیم. ما برای رسیدن به تمام آن چیزهایی که در زندگی نیاز داریم همیشه شرایطمان محیا و آماده و نرمال نیست. قطعاً برای همه ما بحرانهایی اتفاق می افتد تغییر و تحولاتی صورت می گیرد ممکن است توقفهایی و موانعی وجود داشته باشد اما رسیدن به هدفها با وجود این شرایط  فکر می کنم قابلیت یک انسان را می رساند اگر قرار باشد همه چیز فراهم باشد خب دیگر چه نیازی است که لازم باشد انسان برای رسیدن به یک هدف تلاش کند
 

این برنامه از شنبه ، یکشنبه ، سه شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۹:45به مدت 35دقیقه از رادیو سلامت موج اف ام ردیف ۱۰۲ مگا هرتز برگزار می شود.